Uyku ve Renklerin Önemi

Bir kedinin rahatlığına her zaman özendim. An’ı yaşamalarındaki başarıya hayranım. Özellikle onları uyurken gözlüyorum. Onlardan rahatı yok. Biz insanlar gibi iki şeyi aynı anda yaşama telaşı olmadan, tahmin ediyorum ki, günlük yediği ciğer veya tavuk miktarını sorgulamadan sadece uykuyu deneyimliyor.

Uyku, yaşam evrelerimizin en kıymetli bölümü. Türk Uyku Tıbbı Derneği, uyku süremizin aralığını 4 saat ile 11 saat arasında değişken olarak bildiriyor. Ömrümüzün neredeyse üçte birini uyuyurak geçiriyoruz. Bazılarımız için yeterli olan uyku süresi, bazılarımız için hiç de yeterli değil. Hatta bu sürelerin değişimi sonucu, normal uyku ihtiyacını gideren sürenin altında uyuyan kişilerde çeşitli seviyelerde rahatsızlıklar görülmekte. İlginç bir bilgi de, tek yumurta ikizlerinin uyku sürelerinin birbiri ile tamamen aynı olması.


Bizi bu yazımızda ilgilendiren ise uyku kalitemiz, uyuyup uyuyamadığımız ya da bunu nelerin etkilediği ile ilgili. Uyku yoksunluğu çeken kişilerde, yaşadığı çevreyi algılarken gergin, sinirli olduğu sık gözlenmektedir. Uykunun kalitesi bozuldukça sıhhatimizde geri saymaya başlamaktadır. Uykuya dalmakta güçlük çekiyorsanız, gece uykusundan uyanıyor ve yeniden uyumakta güçlük çekiyorsanız, dinlenmemiş uyanıyorsanız ve/veya sabah çok erkenden uyanıyorsanız uykusuzluk denilen uyku problemini yaşıyorsunuz demektir.

Rahat uyumayı sağlayacak bir kaç ipucu
Uyumak üzere seçtiğiniz odanın aydınlık seviyesine dikkat edin. Sabahları erken uyanmaktan şikayetçi iseniz, odanızın o saatlerde aldığı ışığı azaltmak için perdelerinizi kalınlaştırın.
  1. Uyuduğunuz odada elektronik cihazların bulunmamasına gayret edin. Tv bulunuyorsa standby konumunda bırakmayın.
  2. Uyumadan önce ılık bir duş size çok iyi gelecektir. Ebeveyn odalarının en güzel yanı da bu. Odanıza yakın duşlar, üşenmenizi engelleyecektir.
  3. Uyku odanızın rengi çok önemli. Sevmediğiniz renkleri içeren odalarda uyumaya direnebilirsiniz. Huzurunuzu sağlayacak şeyler sevdiğiniz şeylerdir. Sadece eşiniz seviyor diye seçtiğiniz bir renk yüzünden mutsuz olabilirsiniz. Ancak sizin yaşam kalitenizi etkileyen bu seçimi yeniden sorgulamalısınız.
  4. Çok koyu, parlak ve aşırı canlı olan renkler uyarıcıdır. Uykuya dalmanızda sizi zorlayabilir.
  5. Temiz hava çok önemli. Oksijen miktarını korumalısınız. İyonizer kullanmanız, hava kalitenizi ve dolayısı ile uyku kalitenizi de olumlu yönde etkileyecektir.
  6. Kapı önünde, pencere önünde, kapı ile pencere arasında uyumaktan vazgeçin. Yatağınızı korunaklı bir alana taşıyın. İzole olmak hissi uykuya dalmanıza yardımcı olacaktır.
  7. Sizi sabah uyandıracak alarm için bütün gece çık çık diye öten bir saat kullanmaktan vazgeçin. Sessiz ve sadece uyandıracağı zaman size müzik çalan uyandırıcılar seçin.
  8. Dokunmaktan keyif aldığınız kumaşları seçin. Yatak örtüleriniz, yastığınızı çok sevdiğiniz kumaştan, çok sevdiğiniz desenden ve renkten seçin.

Renklerin etkileri
Renklerin ve ışık düzeyinin üzerimizde psikolojik etkileri bulunmaktadır. Psikolojimizdeki değişkenlikler de uyku kalitemizi etkilemektedir.

Sıcak renkler
Kırmızı; enerjik, heyecan verici, aktifleştirici, cesaret veren bir renk. Uyunacak mekanlar için hiç de uygun değil. Özellikle yatak odası duvarında önerilecek bir renk değil. Aynı zamanda iştah uyandırıcıdır. Sakinleştirmez, tam aksine kan basıncını arttırır.
Turuncu; iştah açıcı, şefkatli ve aynı zamanda şımarık bir renk. Işık düzeyi düşük tutulduğunda, kendinizi iyi hissettirir. Yatak çarşaflarında iyi bir seçim olabilir. Yanında tamamlayıcı olarak mavi tercih edilebilir. Dikkat çekicidir. Uyku için ihtiyacımız olan sükunete davet etmez.
Sarı; neşe veren bir renk. Tonu çok önemli. Limon sarısı ile turuncuya kaçan tonları arasında dikkat etmek gerekli. Yanında başka renkler ile kullanıldığında keyifli ortamlar yaratır. Uyku mekanında tercih etmiyoruz. Oyun oynanacak ve aktif etkinlik gösterilecek yerlerde uygun.

Soğuk renkler
Mavi; sakinleştirici ve uyku mekanlarında tercih ettiğimiz bir renk. Kan basıncını sabitlemekte destek olur. Gökyüzü rengi olması nedeni ile kapalı yer endişesi taşıyanlara destek olur. Açık mavi tonları, yatak odasında tercih edilmelidir. Yanına destek renk olarak yeşil veya çok az turuncu seçilebilir.
Mor; hem ihtişamın rengi olarak altın ile birlikte kullanılır, hem de huzur veren bir renktir. Ancak renk frekansı çok önemlidir. Lila tonları yatak odası mekanlarında kullanılır. Parlak tonları yatak odalarında tercih edilmez. Kişiye kendini özel hissettirir. Masalların rengidir ve uyumak için destek renk olarak kullanılabilir.
Yeşil; güven, sağlık, tazelik, ferahlık, huzur hislerini getirir. Yatak odalarında uygulanması uygundur. Açık tonları tercih edilmelidir. Yanına mavi eşli edebilir. Sakinleşmeye yardımcı olur. Bornoz, yatak örtüsü veya perdenizde kullanabilirsiniz.

Siyah, beyaz, gri
Beyazdan siyaha kadar bütün grilikler demek daha doğru olur. Gri yanında başka renkler yok ise ciddiye alınması gerekli bir durumu hissettiren bir renktir. Soğuk hisler uyandırır. Betonun çıplak dokusu ile hazırlanmış olan dekorasyonlarda, güç ve güvenlik hissini duyursa da, uyku mekanında tercih edilmeyecek bir renktir. Renk dokusu ve malzemesi ile kendini gösterir. Gri çarşaflar, gri duvar rengi, gri perdeler varsa yatak odasından bahsetmiyoruz demektir. Gri bazı durumlarda zemin rengi, geri planda destek olan bir renk ise uygulanabilir ancak uyku mekanlarında değil. Grinin iki ucu olan siyah ve beyaz da çalışma mekanlarında ve açık alanlarda özgürce kullanılabilir renklerdir. Yanında hangi renk olduğu, hangi dokudan seçildiği, hangi mobilya üzerinde sergilendiği, neyi ifade etmek için kullanıldığı son derece önemlidir. Siyah ve Gri, depresyona davetiye çıkaracak renkle arasındadırlar. Beyaz ise, aşırıya kaçıldığında huzursuzluk ve aidiyet hissi ile ilgili sorunlar yaratır.
Az, çoktur demek zamanı.
back to top